Světová
média bilancovala: nejen hudebními žebříčky
„toho nejlepšího“,
ale i zprávami o trendech a vývoji. Jak vidí americký Rolling
Stone nebo webový Pitchfork uplynulý rok? A co to vypovídá o
dnešní
hudební publicistice?
Na
každoročním
výročním
bilancování je nejméně
zajímavý ten „soutěžní“
aspekt: vítězové
žebříčků.
Zato existují tři
dobré důvody,
proč
se do bilancování na přelomu
roku vnořit.
Podobně
jako v anketě
Lidových novin Kniha roku, i tady objevíme řadu
titulů,
na které nám přes
rok nezbyl čas,
a přece
je nechceme opomenout. Zároveň
nám ve shromážděné
mnohosti může
před
očima
vyvstat obraz dnešní
scény, události se propojují do souvislostí a pocit, že
dnes neexistuje žádný
styl, se může
poněkud
upravit. A do třetice:
kritické bilance mluví i o samotné dnešní
kulturní publicistice –
jejích prioritách, omezeních, zkrátka dobové optice. Právě
ve výročních
anketách se dovídáme, čemu
která světová
média věří,
zač
lobbují a k jakým hodnotám se hlásí.
Přispěj
i ty své hvězdě // Server
Pitchfork je velký fenomén internetového věku:
chytil se jako „globální deník“ a byl opakovaně
obviněn,
že
využívá
svého vlivu a chová se manipulativně.
Pokud dřív
údajně
„nadržoval“
bílým tvůrcům
pro mladé bílé publikum, letos to přímo
vzorově
odčinil.
Jako vítěze
roku totiž
vyzdvihl novou generaci černých
vypravěčů:
hiphopera Kendricka Lamara a soulového zpěváka
Franka Oceana. Lamarova odysseovská story (na
albu good kid,
M.A.A.D. City) má
otisk syrovosti pouličních
gangů,
ale taky zvukovou fantazii. Pitchfork se na konci roku víceméně
přidal
k potvrzenému úspěchu:
Lamar v té době
prodal už
půl
milionu alb. Frank Ocean (stejně
jako Lamar pětadvacetiletý)
je ještě
úspěšnější
a má za album Channel
Orange
nominaci na Grammy za album roku. Ocean otočil
současný
černý
pop proti obvyklým tendencím: na desce provádí homosexuální
coming out a obrací se od euforie konzumentství a požitků
kamsi dovnitř. Na těchhle
dvou albech se shodli mnozí další
arbitři:
proto také mohla obsadit nejvyšší
místa ve výroční
bilanci serveru Metacritic, který shromažďuje
recenze z mnoha médií a „aritmeticky“ stanovuje nejlépe
přijatou
hudbu či
filmy.
Pitchfork
si je dnes vědom,
že
publikum má roztříštěné
zájmy: aby aby přežil,
musí mít tím pádem široký
záběr.
Pochopitelně
přiznal
velký kredit nezávislé scéně,
která je pro něj
jádrem: sólové producentce Grimes, pozitivní australské
kytarovce Tame Impala i psychologickému nátlaku burácivých Swans.
Existence
na síti vede k důrazu
na aktuálnost. Bilanci tedy neušla
pozornost vůči
crowdfundingu,
tedy financování oslovením fanoušků,
které systémově
umožňují
servery Kickstarter či
Indiegogo. Nejslavnějším
se stal příběh
Amandy Palmerové, které se od příznivců
sešlo
přes
milion dolarů.
Sbírky přes
web však
rozhodně
nejsou univerzálním novým řešením:
mnoho projektů
vybere málo, někdy
se dočkají
zklamání i přispěvatelé.
To je případ
člena
kapely Animal Collective, muzikanta Deakina, který sbíral
prostředky
na svůj
africký projekt. Vybral 26 000 dolarů,
ale ani po třech
letech se donátoři
nedočkali
slíbené knihy a CD. Deakin oznámil, že
peníze nechal v Africe pro charitu a časem,
až
mu „vrozený perfekcionismus“ dovolí, nějakou
hudbu určitě
dokončí.
Budou
za rok ankety uvádět
seznam nejúspěšnějších
finančních
sbírek? Možná
že
nakonec na to kápli klasikové satiry na showbyznys The Residents,
kteří
k vánocům
vydali speciální box (funkční
lednici s komplet dílem uvnitř),
jehož
cenu stanovili na sto tisíc dolarů.
Reklamní video má grády („prodejte třeba
ledvinu, tohle musíte mít!“), ale kolik z deseti kusů
se prodalo, není zatím známo. Gesto The Residents je každopádně
výstižné:
svět
dnes hodně
tápe v otázce financování hudby.
Rok
rockových klasiků // Poslední
rok v Anglii nepřežily
hudební časopisy
Word (především
písničkářský)
a Classic FM, tištěný
souputník vážnohudební
rozhlasové stanice (ovšem
pozor, když
končil,
prodávalo se 30 000 kusů
měsíčně!).
Pořád
tu ale zůstává
poměrně
hustá struktura časopisů
odrážející
britskou výsostnou pozici v pop-music od šedesátých
let. NME, Spin a Q příliš
okatě
závisejí na marketingu zábavního průmyslu
a kopírují pohyb silných hráčů.
Názorovější
psaní a sebevědomější
přístup
lze najít v měsíčnících
Mojo a Uncut. Mojo se po léta drží
své taktiky: aby nemuselo lákat na aktuální pophvězdy,
své obálky radši
vyhrazuje hvězdám
rockové historie: Davidu Bowiemu, Pink Floyd či
Kate Bush. Kombinuje tak „historické lekce“ a reminiscence pro
starší
generaci se současným
děním.
Podobně
jedná Uncut, navíc zaměřený
na songwritery: společně
tvoří
–
autorsky a editorsky velmi dobrou –
konzervativní vrstvu hudebního tisku.
Uncut
se s tím nemazal a albem roku vyhlásil Old
Ideas jednoho z
nejstarších
aktivních auteurů
Leonarda Cohena (ročník
1934). Připomněl
tak, že
máme za sebou rok, v němž
„starší
a pokročilí“
prokázali, že
spojovat rockovou kulturu jen s mládím je už
neudržitelné.
Tempest Boba
Dylana chválí
i kritika současného
umění,
rychle získalo pověst
nejlepší
desky nevyzpytatelného Zimmermanna po roce 2000. Sedmadvacet let
uplynulo od posledního alba kapely Dexy´s Midnight Runners: už
jen jako Dexys se Kevin Rowland vrátil a víru v soul spojil s
příběhem,
že
i stárnoucí muži
mají citové problémy (One
Day I´m Going To Soar).
Bruce Springsteen (Wrecking
Ball),
Bobby Womack (The
Bravest Man In The Universe),
ZZ Top (La
Futura)
i šamanistický
Dr. John, odklínající rodné New Orleans po hurikánu (Locked
Down),
ti všichni
promítli svou poetiku do dneška.
Neil Young znovu svolal veterány rockového jamování Crazy Horse,
stihli vychrlit dvě
alba: podle jednoho z kritiků
je album lidovek Americana
tím nejstrašlivějším
a druhé Psychedelic
Pill
tím nejlepším,
co mohlo posluchače
potkat.
Jistě:
přihlásit
se k rockovým klasikům
znamená pro média cosi si usnadnit. Rock přichází
z minulosti, kdy hodnoty ještě
nebyly tak rozkolísané: oproti dnešní
džungli
slabších
proudů
a labyrintu mnoha scén byla situace jasnější.
Americký Rolling Stone sklidil nesmlouvavou kritiku za výroční
vavřín
pro Springsteena: je to sice lepší
než
přihlásit
se k Justinu Bieberovi, ale pro fanoušky
je to akt alibismu, který obchází vyjádření,
kdo a co z čerstvých
fenoménů
dává smysl.
Z
jmen, která se opakují v mnoha různých
médiích, se dá sestavit několik
okruhů.
Jack White (Blunderbuss)
a duo The Black Keys (El
Camino, nominace
na Grammy za album roku) prodlužují
život
rockovému mýtu a blues. O nových výrazných psychedelicích se
říká,
že
se slavnými předchůdci
nesdílejí zvuk, ale motivaci, proč
se vydávat do zvukového opojení (Beach House, Sun Araw, Purity
Ring). Hodně
překvapivého
posunu se dá shledat v zóně
elektronických beatů:
od žánrových
těžišť,
která byla před
pár lety společným
východiskem, se utíká k individuálním komplikacím (Andy Stott,
Actress, Emptyset, Ricardo Villalobos).
„Uráží
mě,
když
mě
oslovují producenti, zda nechci, aby vedli mé nahrávání: díky,
zatím jsem to vždycky
dobře
zvládla sama,“ vyslovila se letos úspěšná
Grimes. Byl to rok většího
počtu
žen,
které se nově
zjevují jako soběstačné
tvůrčí
jednotky na poli elektroniky: vévodily jim britská Cooly G a
americká Laurel Halo, která si odnesla vavřín
od nejserióznějšího
z populárních časopisů
–
londýnského Wire.
Ilegální stahování -
zdravá rozcvička? // Právě
pozornější
média jako je Wire přizpůsobují
svá výroční
hodnocení proměnám
doby. Letos napřiklad
nově
konstatovala, že
nemohou ignorovat příval
archivních nahrávek. Snad je to stárnutím popu, undergroundu a
avantgardy, ale také přístupností
nezměrných
hudebních zásob na síti: s minulostí se pracuje přímo
manicky.
Mnohdy
nejde o reedice, ale o první vydání, doplnění
pohledu na starší
kulturu: viz krautrockoví Can (The
Lost Tapes),
kteří
s výlovem pásků
ze zapomenutého archivu vyhráli u několika
médií. Vedle silných staronových titulů
(Captain Beefheart, jazzmani Don Cherry či
Charles Mingus) se objevila i upozornění
na opomenuté kapitoly a scény: viz dobové nadšení
„černého
rasismu“ na albu Listen,
Whitey!
(čili
Poslouchej, bělochu!)
nebo titul Personal
Space připomínající
první soulmany, kteří
zpívali raději
obklopení přístroji
než
živou
kapelou.
Každá
doba má ambici vtisknout dějinám
svůj
výklad. Dnešní
hudební vydavatelé a historici jsou v tomhle ohledu velmi čilí.
Kritik Alex Ross v knize Zbývá
jen hluk
píše,
že
skladatelům
se během
20.století dařilo
v obdobích, kdy byli v dobrém kontaktu s posluchačskou
veřejností
a neizolovali se při
„tvůrčím
bádání“. Zdá se, že
éra YouTube a Soundcloudu právě
tímhle způsobem
rozproudila krev v organismu hudebních scén. Dnes už
je méně
spojena s „pirátsky“ ignorantskou etikou posluchačů:
muzikanti a organizátoři
se totiž
poučili
a příslušnými
webovými kanály sami nabízejí ukázky z tvorby, hodně
toho tedy lze poslouchat legálně.
Česká
zmínka na závěr:
2012 byl rokem, kdy vznikl český
webový deník pro nezávislou hudbu FMZine (spojený s tištěným
česopisem
Full Moon). I u nás tedy začínají
vznikat struktury, které novou hudební situaci berou do ruky. Je
načase:
hudební distribuce a média u nás teprve chytají nový dech. Ale
to by bylo na jiný dlouhý článek.
Hurrah! After all I got a blog from where I know how to genuinely take valuable facts concerning my study and knowledge.
OdpovědětVymazatAlso see my web site :: chelsea transfer news now
Outstanding quest there. What happened after? Thanks!
OdpovědětVymazatFeel free to visit my blog football transfer rumours latest football transfers