22. 1. 2013

Na jedno Rusko jeden rebel


Tento týden by oslavil pětasedmdesáté narozeniny: herec, autor a zpěvák, který poznal roli vykupitele víc, než chtěl. Vladimír Vysockij je jméno, jež obletělo svět. A s ním i hodně mýtů.

Vysockému byla bližší otcovská větev jeho rodiny. Babička při vášnivém domácím recitování pro vnuka lezla na židli a „házela vlasy, jako opravdový básník“. S otcem zůstal Vladimír i po rozvodu: po válce s ním několik let žil ve východoněmeckém Eberswalde na vojenské základně. Rodina v jednom kuse chodila do divadla, ale Voloďa byl první, kdo se tu chytil umění aktivně. 

Po návratu do Moskvy studoval divadelní akademii: ještě před absolutoriem stihl první filmovou roli (1959). Je zajímavé, jakými potížemi byla prošpikovaná jeho první divadelní angažmá: v moskevském Puškinově divadle dostával sankce za „nedostatek disciplíny“, z Divadla miniatur ho přímo vyhodili za „totální absenci smyslu pro humor“. Vysockij začátkem šedesátých let popíjel právě i kvůli všem těm zábavným rolím: nezajímaly ho a frustrovaly, čekal na dramatickou příležitost.


V několika prvních filmových úlohách dostala jeho postava pokaždé přes hubu: „Tak mě přivítala kinematografie,“ smál se později. Ty filmy jsou v oběhu už jen mezi nostalgiky:Poplatné své době, snažily se využít pár povinných témat (vzpomínky na válku, společenská odpovědnost) k čemusi přijatelnému jak pro diváky, tak pro cenzuru. Při jednom natáčení si Vysockij vypůjčil studio a na magnetofonový pás nahrál písně, které psal od roku 1961. Ty první, třeba Tetování, měly stylizaci romantických kriminálnických „historek z podsvětí“, ovšem byly plné odkazů a sociálních komentářů. Samizdatová nahrávka se rozběhla mezi lidi: i když se o písničkách opatrně mluvilo jako o anonymních, případně lidových, stejně Vysockého během pár měsíců chválili a doporučovali básnířka Bella Achmadulinová nebo šachový velmistr Tal. V písních byl Vysockij důvtipný i autentický, dramatické dialogy ve svých textech rozehrával bez evropského šansoniérského útočení na city. Když mu přátelé chtěli doladit struny, odmítal: říkal, že dává přednost mírně rozladěné kytaře.

Vysockého zachránilo angažmá v proslaveném Divadle na Tagance od roku 1964. „Chcete něco zahrát?“ řekl tehdy s kytarou v ruce režiséru Ljubimovovi. Ten měl na setkání pět minut: nakonec, píše ve vzpomínkách, poslouchal hodinu a půl. Rozběhla se série představení, do nichž se Vysockij nořil střemhlav právě jako do svých songů: Brechtův Dobrý člověk ze Sečuanu, Lermontovův Hrdina naší doby, experimentální pásmo podle Vozněsenského... Byla to doba bez videokamer, dokumentace je chabá. Vysockij začal na scéně zpívat a absolvoval první oficiální koncerty. Jeho verva, autorská mistrnost a lidská zaťatost z něj rychle dělaly legendu. Lidé z podsvětí a lágrů nevěřili, že není jedním z nich: váleční veteráni říkali, že navzdory svému věku je jedním z nich... Vysockij v roce 1965 vydal prohlášení: „Teď, když jste slyšeli moje písně, vyvarujte se prosím omylu a nepleťte si mě s mými postavami. Jsem někdo jiný než ony. S láskou Vysockij.“


Je to zvláštní. Neprožíval snad v téže době na druhé straně světa Bob Dylan podobné problémy s představou publika, která hrozila nahradit jeho skutečnou osobu? Některá místa ve Vysockého písních ale autobiografická byla: ta, v nichž zpíval o pití. Taganka ho do léčebny odeslala poprvé v roce 1967: závislost ho doprovodila až k smrti ve dvaačtyřiceti letech.
Co ho ničilo? Pochopitelně neustálá poloilegalita, status národního rebela, který mluví v náznacích a osvědčuje odvahu za všechny ostatní. Vysockij byl na jednu stranu „oficiálním“ hercem, jehož chránila enormní popularita: ale zatímce všichni znali nazpaměť desítky jeho písní, režimní label Melodia vydal ojedinělou malou desku v roce 1974. První koncert natočila televize až v roce písničkářovy smrti (1980), byl už oslabený, pod sedativy, většinu písní musel začínat znova a záznam se odvysílal až po letech.

Stejně jako obyčejní lidé, měli jeho písně rádi i důstojníci KGB a Brežněv. Ten prý dostal na jeden z domácích koncertů svou dceru, která večer dojatě proplakala. Je to pravda? Kolem Vysockého se nadělalo tolik novodobých pověstí a fám, že není snadné vyznat se. Ruským impériem se šířily fantaskní zvěsti, nikdo si nebyl jist, sám Vysockij byl nesdílný a v občasných veřejných projevech opatrný (i v Proustově dotazníku na obalu alba pro Západ uvedl jako nejoblíbenější historické postavy Lenina a Garibaldiho).


Jeho francouzská žena, herečka Marina Vlady, kvůli němu vstoupila do Komunistické strany Francie: čistě pragmaticky, aby byla v SSSR méně napadnutelná a mohla pro Vysockého víc udělat. Trávila s ním čas v léčebnách a pomohla mu k cestám na Západ v sedmdesátých letech. Vysockij mohl konečně vydat tři elpíčka (ve Francii a Kanadě), v Americe hrál i na slavnosti pořádané filmem New York, New York a Robert DeNiro s Lizou Minelli prý z něj byli celí pryč. A stejně všechno vedlo skrze pití a koktejl sedativ k finálnímu selhání srdce v létě 1980. Tedy během moskevských olympijských her. Sovětský režim, který je pojal jako velkou Potěmkinovu vesnici, zuřil a tajil zprávu o smrti. Bez ohledu na to se na manifestačním pohřbu sešlo sto tisíc lidí, kteří se sjeli ze všech koutů Ruska.

Život po životě Vladimíra Vysockého by asi vydal na studii o legendách a mýtech. Vznikla oficiální komise pro jeho tvůrčí dědictví, zároveň se postsovětští piráti zmocnili pásků v oběhu a bez autorských práv dravě vydali i ty nejnepovedenější. Vysockého „strážnému andělu“ Marině Vlady vděčíme za mnohé, jistě však i za sepsání jeho života do příběhu, v němž ona sama hraje svou největší roli. Je tak těžké ověřovat, jak to v éře stagnace a příšeří bylo. Mýtům a lyricky dychtivým vyznáním naslouchalo nekriticky i pár českých filmových dokumentaristů. Ještě že tu máme pořád to nezpochybnitelné: hrdelně vrčivý zpěv hnaný jakousi touhou, písně v autorském podání Vladimíra Vysockého.

Žádné komentáře:

Okomentovat