Muž,
který zemřel
v prosinci 2012 ve věku
92 let, nebyl jen zásadním ambasadorem indické kultury. Díky
spolupráci s Georgem Harrisonem a Philipem Glassem zásadně
ovlivnil pop i novodobou klasiku. Ravi Šankar
(1920 –
2012) byl po celý život
na cestě
mezi Východem a Západem.
Ukázal
světu,
co je sitár. Šířil
povědomí
o tom, že
pro indické hudebníky je zvuk hudby neoddělitený
od toho, co způsobuje:
„Hudba vás může
povznést až
k osvícení, ale stejně
tak ve vás může
posílit ďábelské
věci.“
Citoval západní pořekadlo
„jsi to, co jíš“,
a sám dodával –
jsi to, čemu
nasloucháš.
Od šedesátých
let byl vřelým
přítelem
George Harrisona, hrál
ve Woodstocku a spolu s Georgem zorganizoval legendární koncert pro
Bangladéš,
s nímž
se zrodila tradice popové charity. Ze svého angažmá
na rockových festivalech byl záhy nešťastný:
„Mnozí lidé brali naši
hudbu jako kulisu k drogám. Tehdejší
leadři,
Allen Ginsberg a Timothy Leary, vykládali, že
Indie, to znamená nedat bez drog ani ránu, dokonce ani při
milování. Vždycky
jsem říkal
publiku: dejte naší
hudbě
šanci
střízliví
a uvidíte, že
se sjedete jen s ní. Ale mnohdy se stalo, že
jsem odložil
sitár a odešel
z pódia.“
Jistě
existuje víc lidí, kteří
vědí,
že
jeho nemanželskou
dcerou je Norah Jones, než
těch,
kteří
někdy
vyslechli do konce celou rágu. A přece
Ravi Šankar
proměnil
jako hudebník kulturu dvacátého století.
Je
paradoxní, že
Ravi Šankar
vlastně
poznal západní svět
dřív
než
indickou kulturu. Jeho starší
bratr vedl taneční
skupinu, s níž
permanentně
cestoval po západním světě.
Teenager Ravi se ve třicátých
letech účastnil
toho sladkého života:
tančící
Indové byli obdivovaní, poznali svět.
V legendárním newyorském Cotton Clubu viděli
Duka Ellingtona, v jejich pařížském
bytě
se střídali
muzikanti. „Nesmírně
mě
štvalo,“
vzpomínal Šankar,
„že
indická hudba se jim líbila jen s tancem. Jinak, říkali,
se pořád
opakuje a je monotónní. Mluvili o ní jako o muzeálním kousku, a
i když
nás vlastně
obdivovali, lezli mi na nervy. Ti lidé nedokázali vystoupit ani o
píď
ze své zkušenosti.“
Nedorozumění
kolem indické hudby si užil
Šankar
po celý život
dost a dost.
V
roce 1936 našel
svého gurua: dvorský hudebník Alladin Khan byl první, kdo Šankara
–
nevybíravě
řečeno
–
seřval
a řekl
mu, že
má talent, ale promarňuje
ho. Nabídl mu, že
ho bude učit
pod podmínkou, že
skoncuje s tancem. Ravi Šankar
mu nikdy nepřestal
být vděčný:
v sedmnácti na jeho impuls prodal své evropské oblečení
a vrátil se do Indie. Vystudoval indickou hudbu pod jeho vedením a
oženil
se s jeho dcerou Annapurnou.
V
Indii znamená studium hudby především
ústní předání
z učitele
na žáka
–
včetně
duchovní výbavy a cesty k osobnímu zrání. Proto se decentní a
mírný Šankar
později
nejednou děsil,
když
ho později
popkultura a západní média představovala
zjednodušeně
jako jakéhosi podpůrce
hipíků.
Sám zároveň
od mládí tíhl k hudbě,
v níž
by spolu rozmlouval Východ a Západ: je to slyšet
i v jeho soundtracích pro filmy Satjadžita
Raje ze
čtyřicátých
let.
V
roce 1949 Šankar
zformoval při
indickém rozhlase Národní orchestr, v němž
vedle sebe hrály indické a západní nástroje.
Pak dal průchod
svému zájmu koncertovat po světě.
V roce 1954 hrál v Sovětském
svazu, od roku 1956 trávil dlouhá období mimo Indii. Počátkem
šedesátých
let vystoupil na Pražském
jaru: velmi pružně,
dřív
než
Beatles, ho „objevil“ tehdejší
ředitel
festivalu, poučený
a kosmopolitní dr. Pavel Eckstein.
Díky
mnoha koncertům
a nahrávkám (pro EMI či
Columbii) získal Ravi Šankar
během
padesátých let široké
publikum. Hodně
lidí zjistilo, že
sitár je „ta věc
s dlouhým krkem“, která má vedle šesti
melodických strun ještě
pětadvacet
dalších,
na které se nehraje, ale samy při
hře
volně
rezonují a vytvářejí
typický bzukot. „Tu věc“
objevil i George Harrison při
natáčení
filmu Pomoc!,
když
v jedné scéně
hrála indická kapela. Záhy se naučil
základy a použil
sitár v písni Norwegian
Wood.
Pak se už
nechal učit:
Ravi Šankar
o jejich přátelství
mluvil vždycky
jako o zvláštním
vztahu, který se jemností a intimitou vymykal tomu, co jinak
zažíval
s lidmi z popkultury.
Když
sitár uslyšely
u Beatles, přidaly
se k trendu i další
kapely: Rolling Stones, Animals, Byrds... V roce 1967 byl sitár už
tak populární, že
zněl
třeba
i ve středoproudých
rozhlasových předělávkách
Dylanových hitů.
Jiní ho brali vážněji:
houslový virtuos Yehudi Menuhin s ním natočil
tři
alba, včetně
improvizací. John Coltrane, fascinovaný indickou hudbou i
filozofií, si nechal od Šankara
vyložit
to hlavní o rágách, tálách a indických metodách improvizace.
Sitárové koncerty jsou zčásti
improvizované, přitom
však
založené
na souboru rág (melodických vzorců,
které se vážou
k určité
denní době,
náladě
či
ročnímu
období) a tál (rytmů).
Ten hudební systém je na světě
několik
tisíciletí: to, že
přežil,
signalizuje, že
pro indickou kulturu je velmi dobře
funkční.
Evropská klasika je oproti němu
hříčkou
v dětském
věku.
Východ je Východ, Západ je Západ // Většina
posluchačů
zná Raviho Šankara
jako hráče:
přitom
se dost zajímavě
angažoval
jako „východozápadní“ skladatel. Nevadila mu elektronika, ale
nesnášel
slovo „fusion“ („zní to jako koktejl“). Za hudbu k filmu
Gándhí
(1982)
dostal Oskara. V šedesátých
letech byl jeho asistentem Philip Glass: právě
vliv indického rytmického systému mu pomohl najít minimalistický
styl. Později
si Šankar
s Glassem vyměnili
skladby a navzájem si je hráli. Když
zemřel
George Harrison, Šankarovu
skladbu na jeho počest
hrála na londánském koncertě
jeho dcera Anoushka, sitáristka, která mimo jiné pomohla prolomit
indický odmítavý postoj k tomu, aby ženy
měla
v hudbě
jinou roli než
doprovazečky.
Spolu s Anoushkou také koncertoval Ravi Šankar
vůbec
naposledy: bylo to v listopadu v kalifornské Long Beach.
Autor
Knihy džunglí
Rudyard Kipling jednou napsal: „Východ je Východ, Západ je Západ
a nikdy si doopravdy neporozumějí.“
V mediální éře
rychlých obrazů
ten výrok platí nejméně
tolik, jako dřív:
a přece
se Ravi Šankar
zasloužil
o jeho relativizaci.
Žádné komentáře:
Okomentovat