Když
už jsme byli ve
Veletržním paláci,
chtěl jsem dětem
ukázat legrační
robotický hudební nástroj v koutku věnovaném
hnutí Fluxus. Ale mechanická ruka se nad strunami nevrtěla.
„Chybí tam baterka,“ řekla
kustodka. Tehdy poprvé jsem si vzpomněl
na cenu vstupenky (240 dospělý,
120 devítileté dítě) a
řekl: „A kdy tam bude?“
Paní pokrčila rameny a
ukázala nám, že v
strojku je prázdné místo na tlustý monočlánek,
takzvaný buřt. Prý tam
chybí už dlouho, nákup
musí někdo schválit.
Řekl jsem, že
pošlu dítě
přes ulici k Vietnamcům
a baterii Národní galerii věnuji.
„Tak angažovaná jsem
dřív byla taky! Ale
pracuju tu už dlouho,“
řekla dáma hlídačka.
Do
výstavy Theodora Pištěka
se vstupuje skrz instalaci ze zrcadel: kolem tunýlku stojí na zemi
několik válců.
„Tam radši nechoďte,
nějak to padá!“ volala
jiná, už méně
trpělivá kustodka. Když
jsme šli zpátky, děti
tak zaujatě vyzvídaly,
zda je autor automobilistických obrazů
milionář („Ano, je.“),
že to šestileté
šťouchlo do vratkého
sloupku. Křik, běh,
kustodka, spílání: „Nemáte sem chodit!“ Ptal jsem se, jestli
je instalace interaktivní (nepochybně
je), anebo jestli Národní galerie v opačném
případě
nechce vyznačit, kam
nemají návštěvníci
vstupovat. Ale viděl
jsem, že bezradná
kustodka už předem
ví, že nikdo tu nic
nevyznačí, sloupek
nezafixuje a jí dál potečou
nervy z lidí, kteří
říkají slova jako
„interaktivní“.
Výstava
Jiřího Koláře
a Béatrice Bizot je krásná. Na konci, po stovkách zhlédnutých
koláží, si taky můžete
nějakou slepit: je tu
malá dílna. Vystřihovali
jsme všichni čtyři,
byli jsme tam sami. Dohližitelka
se zjevila brzy: „Každý
si můžete udělat
jenom jeden obrázek!“ To už
jsem se ohradil, že ve
Veletržním člověka
pořád okřikují.
Mrzelo ji to. „To víte, někdy
přijdou lidi a stříhají
a stříhají.“ Tak
buďte rádi! K čemu
jinému dílna pro návštěvníky
asi je? Přece aby se
učili pořádku:
„A všechno to po sobě
ukliďte! Pohledy do
krabičky! Dneska tu chodí
pan ředitel!“
To
mě zcela okouzlilo. Těšil
jsem se, že opravdu
dorazí Vladimír Rösel, upraví dětem
límce, zkontroluje koláže
a já se ho optám chybějící
baterii. A taky na to, jak hodlá bojovat s úmornou kasárenskou
atmosférou, kterou tu šíří
zaměstnanci
traumatizovaní z toho, že
je zas někdo za něco
seřve.
Národní galerie
by neměla spoléhat na
to, že zážitek
z Koláře to nakonec
přebije. Už
klesla hodně hluboko:
vždyť
všechny normální galerie se dnes předhánějí
v taktikách, jak přitáhnout
lidi. Ne jak je srovnat do latě. Ostatně, svoje děti umím nejlíp zdeptat já sám!
jé, jseš vtipnej!... No a mám takový pocit, že pokud má něco u nás ve jméně "Národní", tak je to taky většinou přesně tímhle stylem - velký štráchy okolo všeho, ale výsledek je prostě..s chybama, no. A jak říkáš, při tý ceně to člověka naštve.
OdpovědětVymazat