Kam
dnes dospěl příběh ženy, která došla z brněnských scén ke světovému
publiku? Na "symfonickém" albu Zvon zní dnešní Iva
Bittová, zároveň se ohlíží do minulosti: novou podobu tu
dostaly starší písně.
Když
dnes sledujeme pár českých záběrů z celovečerního hudebního
dokumentu Step
Across the Border
(1990), rychle nás pocitem přenesou do hudební a divadelní
komunity osmdesátých let, kde se kreativitou vzdorovalo ničemnosti
rozpadajícího se socialismu. Iva Bittová s Pavlem Fajtem ve filmu
sedí opření o jakousi zídku, hrají a zpívají: zpěvačka a
houslistka v jedné osobě vyzařuje podivuhodně vyvážený mix
dobře vyladěných instinktů, hudební inteligence a konkrétní
technické zručnosti. Je zřejmé, že si vychutnává stejně tak
hru jako pěkné světlo toho dne, kdy se v exteriéru natáčelo, ba
dokonce že se jí obojí jaksi slévá v jedno.
Dvě
sestry, dvojí romství // Do
snímku Step
Across the Border
přivedl Bittovou a Fajta průvodce filmem, britský kytarista Fred
Frith. Cestoval s filmaři po světě a představoval různé podoby
improvizace. K té nemohlo duo z Brna zas tak moc podotknout: Iva
Bittová už tehdy tíhla k pevným rámcům skladeb. Bylo tu však
ještě něco jiného, co spojovalo japonské, americké a evropské
sekvence filmu: tendence pozorně naslouchat, "vposlouchávat
se" do světa a odtud čerpat pro svou tvorbu. Platí to i pro
písně, které znějí na přesném albu Bittová & Fajt: ona
svým smyčcem pokouší kovový rám, on hraje vedle bicích i na
neušlechtilé industriální nálezy. Naslouchají svým nástrojům
i svým vnitřním hlasům: a druhým pólem té nové prostoty a
pokory byly nejednoduché kompozice.
V
dramaturgii filmu s Fredem Frithem reprezentuje Iva Bittová typ
kultury, které se tu hudebníci ze západního světa moc
nedotýkají: tepe v ní horká krev východní Evropy, témbr místy
připomene bulharské sbory, lidové melodie swingují a svádějí,
ve vzduchu je cítit dým z kočovnických ohňů. Vždycky existoval
zásadní rozdíl v prezentaci sester hudebnic: Ida Kelarová před
sebou nesla své romství odhaleně, hrdě a občas až programově,
Iva Bittová ho do hry netahala. Když se dnes ohlédneme po její
dosavadní kariéře, nezdá se, že by ho vytěsnila: spíš ho
přetavila do moderní, otevřené podoby, která nelpí na etnicitě,
ale svobodně si uchovává domovské aspekty a rozpouští je v
setkáních s "kmeny" odjinud - včetně kmene jazzmanů,
dýdžejů a současných skladatelů.
Kdo
má z doslechu pocit, že "brněnská alternativa" těch
let byla nějaká přehnaně seriózní, do sebe uzavřená scéna,
ať si poslechne repertoár alba Zvon:
je báječným plodem oné doby, Bittová s ním může dodnes
pracovat, má v sobě tvárnost, která jej dokáže propůjčit i
smyčcovému orchestru. V
černém
je rockový šanson s rozevlátou, a přitom úměrnou melodií - tak
půvabnou zdejším mladším muzikálovým pophvězdám nikdy nikdo
nesložil. Tuhle napsal Jiří Kolšovský, zpěvák byvší kapely
Dunaj, který zemřel velmi předčasně, krátce po čtyřicítce.
Iva
Bittová měla štěstí na spolupracovníky: když přemluvila
bubeníka Pavla Fajta, aby s ní hrál v duu, a "na oplátku"
nastoupila na čas jako zpěvačka do Dunaje, vpletla se do
souvislostí, které jí v růstu pomohly nejvíc. Od setkání s
kytaristou Vladimírem Václavkem (vtiskl styl písním na posledním
skutečně zdařilém projektu Bittové, dvojalbu Bílé
inferno
z roku 1997) až po poetické texty Karla Davida nebo J. A.
Pitínského. Hledání i nalézání, shrnuté na albech Bittová
& Fajt
(1987) a sólovém Iva
Bittová
(1991, znovuvydáno pod názvem Divná
slečinka,
1996), má sílu naplněné originální vize, jaká se v české
poválečné hudbě objevila jen několikrát.
Epilogem za spoluprací s Fajtem, když už se
v devadesátých letech všechno ubíralo do různých stran, je roztříštěné, ale v momentech silné Ne nehledej (1994). Mezi suverénní úspěchy Bittové je potřeba počítat i vánoční album Kolednice (1995): sousedsky uvolněné zpívání s lelekovickými dětmi se tu prolnulo s naprosto moderní imaginací a vznikla tak jedna z nejpřekvapivějších "nezávislých" vánočních desek.
Čekání
na spoluautora // S
delším čekáním na silný nový repertoár Ivy Bittové jsme si v
devadesátých letech mohli poprvé uvědomit její osudový
handicap: není autorská osobnost, přestože se tak o ní občas
mylně uvažuje. Vybudovala si sice vokální slovník, jaký poznáme
po prvním mňouknutí, ale co se týče samotného reperotáru, je
nucena hledat u druhých. Dokáže být spoluautorkou: ale po
vytěžení tajemného, vždy trochu mystického minimalismu
Vladimíra Václavka na Bílém infernu nastalo dlouholeté tápání.
Experimentátoři
mají svaté právo zkoušet, "co to udělá". Iva Bittová
natočila znovu starší písně s nizozemským dechovým tělesem
Netherlands Wind Ensemble (přispěla mu tak do sbírky mnoha
mezinárodních spoluprací, bohužel podnětných spíš jen
myšlenkou spojování kultur, ne už hudebním výsledkem), spojila
se s průměrným, sebepropagujícím flétnistou Andreasem Kröperem
(Echoes,
2001), z odstupu působí naprosto nekoncepčně její spojení s
technem (The
Party,
s DJ Javasem, 2004). U soudobého sdružení Bang On a Can zní
dobře, že je "z New Yorku": ale vydává se samo, bez
dramaturgické oponentury a nebrání se nadprodukci: snad i proto je
společné album Elida
(2006)
repertoárem nesrovnatelně vratčí, než byly Bittové počátky.
Po
celou tu dobu ležel ladem - už jednou dosažený - individuální
styl skladeb, jedinečné gesto jejího raného repertoáru.
Muzikantka couvala ke konzervativnějším podobám hudby, nedařilo
se jí úročit čas a postupovat ve své cestě dál a hlouběji:
viz nemastné neslané projekty jako koncert starých evergreenů
Jazz
(2008), jehož hlavní hodnotou byla ta lidská: spojení se sestrou.
Její nejvýznamnější nahrávkou po Bílém
infernu
se tak stala Mater
- křehký i rafinovaný projekt slovenského skladatele Vladimíra
Godára (který převzal do svého katalogu v roce 2006 slavný
mnichovský label ECM). Bittová tu "jen zpívá", ale
kreativně, po svém a hlavně konečně v pořádném kontextu.
Během
let se změnila ještě jedna podstatná věc. Prvotní Bittová
patřila k výrazným ženám na české rockové a písničkářské
scéně (od Dáši Voňkové přes postpunkové Zuby Nehty až po
Moniku Načevu), kterým nechyběl přirozený půvab, ale když
došlo na projev a sdělení, nechávaly ho stranou. U Bittové se
během let věci posunuly od jemnosti, překvapivosti a hlubšího
plánu směrem k předvádivosti. Timing se stal showmanštější,
najdeme u ní tak koketní momenty a roztomilosti, jaké by nikdy v
životě nenapadlo rozehrát její kolegyně soustředěné na
tvorbu: a nemusíme myslet jen na špičky ráže Laurie Andersonové
a Meredith Monkové. Je to zvláštní aspekt české nejistoty: jako
by si žena výstup před publikem bez explicitního sex appealu
nedovedla představit.
Smyčce
z bitvy o Mordor // Album
Zvon
plně zúročuje "profit", který během tohoto - umělecky
rozpačitého - vývoje přišel: Bittová se stala populárnější.
Získala pověst jakési "soft" podoby náročnější
kultury, radikálnější polohy se v mnoha projektech jen škádlily,
byla tu legitimizace Janáčkem, snímky Želary a Tajnosti. Právě
při práci na Želarech se s Ivou Bittovou setkal autor soundtracku
Petr Ostrouchov - vůdčí hybatel věcí ve věci Zvonu,
aranžér orchestrálních partů a nyní i vydavatel alba. Původním
impulsem byla objednávka festivalu Struny podzimu, který spojil
Bittovou s Pražskou komorní filharmonií. Další život košatých
aranžmá vedl k aktuálnímu albu.
Osvědčené
starší písně (a jedna nová) jsou tu "převyprávěny"
ve slibné ambivalenci: smyčcový orchestr jen jen jedním z
elementů, vyvažuje jej kapela plná sólistů (od kytaristů
Vladimíra Václavka a Davida Dorůžky k cembalistce Monice
Knoblochové). Dobrodružnějších orchestrací se odvážila Beata
Hlavenková - skladatelka a kapelnice žánrově neurčitých
projektů Lenky Dusilové: těžko sice říci, proč zvolila
orientální stylizaci ve svádivém vyznání mýdlu Elida,
v Paraskevě
však přidala k původní skladbě cenné a logické části. Někdy
smyčce i klavír Hlavenkové působí trochu nadbytečně: zbytek
aranžmá stejně prozrazuje, že originál byl nejlepší a autoři
to tuší (jinak skvělá V
černém).
Obalit zenově neemotivní minimal Vladimíra Václavka Zvon
sbory, osudovými běhy smyčců, crescendy a vyzvánějícími zvony
znamená úplně ho proměnit: ach jo. Aspoň že Bittová vždycky
zlehka a snadno pracovala s dětmi: kdykoli tu zazní beskydský sbor
Grunik, všechno vyroste, ať už se zpívá lidovka nebo Skácelova
Uspávanka.
Angažovat
Petra Ostrouchova znamenalo rozhodnout se pro syntetika, který je
doma ve stylizacích filmové hudby: a skutečně, barokní vize
Zapískej
("mé kosti jsou flétnou...") v jeho úpravě získává
jakýsi keltský válečný drajv, jaký známe z hobitích příběhů
na plátně. Smyčcům je přisouzena role citového beranidla
(Větvička)
- a asi by bylo mylné pokládat to za slabinu, tenhle projekt míří
k publiku, jež by Bittovou z roku 1987 asi ani nechtělo. Jen je
třeba dodat, že takový projekt je méně výlučný a nepotřebuje
tak zásadní talent.
Hledání,
které neskončilo // V
současných rozhovorech Iva Bittová říká, že plánuje poodejít
od civilizace: pokud se něco takového stane, bude to svým způsobem
odpočinek po delším hledání, které neskončilo nálezem. A nic
na tom nezmění to, že publika, které má rádo Bittovou jako
emotivní zážitek, případně jako domnělý symbol "kultury
pro náročné", není málo a Zvon
jistě
s chutí přijme.
Ale
nesuďme předčasně: brzy po Novém roce vydává pro světový trh
mnichovské vydavatelství ECM nové zpěvaččino album Solo.
Třeba bude znamenat novou kapitolu. Na váze mu přidává už jen
to, že o něm Bittová v současných českých interview mlčí.
Iva
Bittová: Zvon. CD vydal Animal Music, 2012.
(vyšlo v Orientaci LN, 11/2012)
Žádné komentáře:
Okomentovat