Patří
ta scéna vůbec
ještě
k dnešnímu
životu?
Člen
rodiny sedne ke klavíru nebo kytaře,
před
sebe si rozloží
noty - a spustí písně
a skladby, které chce sobě
i druhým připomenout.
Zní to staromilsky, nebo futuristicky? Na každý
pád tímhle směrem
teď
přehodil
výhybku americký rocker, písničkář
a producent Beck: místo nahrávky vydal jenom noty. Jenom?
Beck
má za sebou dvacet úspěšných
let, od vlastních alb po produkci nahrávek Charlotte Gainsbourg
nebo Marianne Faithfull. Prorazil v roce 1994 s hitem Loser:
když
mu vydavatel poslal jeho tehdejší
album vydané jako zpěvník
pro klavír a zpěv,
Beck se zarazil. „Samotné album bylo plné šumů,
beatů,
rozladěných
zvuků,
zpětných
vazeb: obsahovalo dost zvukových nápadů,
které byly jeho pevnou součástí.
S písněmi
zredukovanými na klavírní part se mi zdálo, že
z nich někdo
vytáhl abstraktní jádro,“ říká
dnes.
Po
necelých dvaceti letech, v prosinci, skutečně
vydal svazek not a ilustrací: svůj
Song Reader
pokládá za regulérní dvanácté album. Na nás je teď
dvojí: prozkoumat, jakých dvacet písní to knížka
nabízí, a případně
se připojit
k těm,
kdo svou verzi některé
z písní natáčejí
a zavěšují
na YouTube. Samotná Beckova stránka (SongReader.net) shromáždila
přes
dvě
stovky vybraných verzí: vedle nesčetných
ne-celebrit je tu i Cart Barât
z
kapely The Libertines a písničkář
Stephin Merritt, šéf
newyorských The Magnetic Fields.
Knížku
nevypálíš:
to byla asi taky jedna z Beckových motivací. Ale hlavně
má smysl pro hru. Při
tvorbě
svého „zpěvníčku“
se průzkumnicky
vrátil do dob, kdy showbyznysu nevládly empétrojky, ani vinylové
singly, nýbrž
písničky
tištěné.
I u nás se dodnes najde po antikvariátech dost různých
těch
Hledám děvče
na neděli
a Já bych chtěl
mít tvé foto.
Americký trh té doby vykazuje fantaskní čísla:
písnička
Binga Crosbyho Sweet
Leilani
se stala v roce 1937 tak žádanou,
že
se jí v notách prodalo 54 milionů
„nosičů“.
Ta
doba je pryč:
ale posloužila
Beckovi jako impuls, aby se nezapomnělo,
že
písnička
nerovná se fixní nahrávka, nýbrž
tvárný materiál pro každého
kluka nebo holku s kytarou. Prý byl rád, že
konečně
nemusí psát jen pro vlastní hlasový rozsah. Americký Forbes teď
jásá, že
Beck vystihl „éru poptávky po uživatelské
participaci“. No, anebo byl prostě
zvědavý,
co různí
lidi udělají
s jeho songy Don´t Act
Like Your Heart Isn´t Hard, Old Shanghai nebo
Sorry.
Češi
mají zatím pomalý start, ale věřím,
že
tuhle důvtipnou
a vděčnou
hru si nenechají ujít.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazat