21. 1. 2013

(S)něžné dělo



Až v pondělí (psáno v prosinci 2012) zaplní sál pražské Akropolis Arve Henriksen, bude to vzácné setkání s někým, kdo spojuje náročné publikum s těmi, kdo chtějí slyšet „něco krásného“. V souvislosti s norským trumpetistou bychom mohli otevřít téma příkladného stavu tamějšího hudebního školství, meditovat o vlivu japonské kultury na Západ a poukázat na otevřenost mladších jazzmanů drsnému elektronickému noisu. Ale vlastně jde hlavně o to, jak výtečně a osobitě Arve hraje.
Popularitu skandinávského jazzu rozpoutal už v 70. letech Jan Garbarek: právě proto, že nebyl striktně žánrový, ale ukazoval, že do jazzu lze vplést i norské lidové melodie, sibeliovskou rapsodičnost a evropské klasické cítění. Když se v devadesátých letech zdálo, že Garbarek už jen mělce opakuje své líbezné štěbetání, ukázala se nová generace. Vážila si ho – ale hlavně za impuls, který ukázal, že je třeba posouvat tradici pořád dál. Působilo jako revoluce, když si trumpetista Nils Petter Molvaer pustil k své hře technobeaty a vydal remixy: během pár let zněl jeho nu-jazz z trendových klubů od Berlína po Tokio. Právě Molvaer svého mladšího kamaráda Arveho ovlivnil, ale ne lekcemi: půjčil mu kazetu s nahrávkou japonské bambusové flétny. Nástroj jménem šahuhači Henriksena uchvátil: přesně se strefil do jeho hledání netradičního zvuku trubky. Když zapadl do postjazzového kvartetu Supersilent (což je mimochodem značka sněžného děla), jeho tón mohl připomenout dyšný, matný sound Milese Davise. Ale Arve byl ještě flétnovější.
Aby to nebylo tak jednoduché, Supersilent vůbec nezněli křehce. Jejich spojení ambientní obraznosti, lahodné trubky, temného noisu a prvků klasické moderny se můžeme podivovat nejen na hudební úrovni, ale hlavně v sociální rovině. V hudbě jsou přece profesionální i fanouškovské komunity plné antipatií: metalisti jsou jiní než jazzmani a nekamarádí se; ale v Arveho norské generaci můžeme slyšet metaljazzové kapely, třeba Shining. Supersilent byli patrně první, kdo svedli na jediné koncerty publikum lomozivého noisu a industrialu s příznivci jazzové improvizace. Dali tím najevo, že těsná konfrontace různých kultur, které vedle sebe přebývají v dnešních velkoměstech, z nich nadělala smírné sousedy, kteří jsou na sebe zvědaví.
V Supersilent se stal Arve Henriksen legendou: tím lepší bylo zjistit, že toho má ještě dost v zásobě. Některé melodie nechtěl vést přes trubku: začal spontánně zpívat vysokým sopránem, vlastně kastrátským hlasem. Na vlastním albu Strjon (Pramen) se vyznal z náklonnosti ke krajině rodného venkova. Po letech skončil v náruči labelu ECM, který světu představil Garbarka: kruh se uzavřel. Když Supersilent potřebovali čerstvý impuls, aby se hnuli z místa, pozvali k živým duelům Johna Paula Jonese, basáka samotných Led Zeppelin. V těchto dnech jedou britské turné: aspoň se v pondělí v rozhovoru pro stanici Českého rozhlasu Radio Wave budu moci zeptat Henriksena na čerstvé zážitky…
V americkém časopisu Down Beat letos otiskli legračně rozčilený dopis. Čtenář z Mexika píše: „Vaše kritická anketa je směšná. Nejlepší jazzoví trumpetisti na světě jsou v současnosti Norové, především Arve Henriksen, a vy je vůbec nemáte mezi oceněnými!“ Není to argument, že Arve je prostě nejlepší: ale není špatné vědět, že jsou lidé, kteří si to myslí.

Žádné komentáře:

Okomentovat